• 4 ماه پیش

  • 3

  • 15:39

سنج و دمام

موسم ماتم
0
توضیحات

در این قسمت می‌پردازیم به آیین سنج و دمام در ابتدا می‌پردازم به تاریخچه مراسم سنج و دمام آنچه که از تصویرنگاری‌های گذشته به دست اومده حداقل حدود چهارهزار سال پیش در تمدن بین‌النهرین و مصر در کاوش‌ها اشکالی رو شبیه به طبل کشف کردند که بعضی از اونها تا امروز هم در موزه‌ها به یادگار مونده در طول تاریخ مردم طبل‌ها رو وسیله‌ای جادویی و قابل‌ستایش می‌شمردن و اونها رو به‌منظور دفع شومی یا به هنگام فراخوان ارواح پاک می‌نواختن ظاهراً اسم این ساز رو از صدای او گرفتند.

دمام از جمله سازهای کوبه‌ای جنوب کشوره که بالاخص در استان‌های بوشهر و خوزستان در آیین‌های سوگواری اغلب مورداستفاده قرار میگیره ورود سنج و دمام به شیوه‌های دیگرگونه، نه به شکل امروزی به‌واسطه حضور سیاهان آفریقایی در بندر بوشهر صورت پذیرفته دلیل اجرای مراسم سنج و دمام اطلاع‌رسانی جهت آغاز مراسم سوگواری مذهبی بالاخص سینه‌زنی هست که بوشهری‌ها مراسم سنج و دمام رو عملاً لازمه مراسم سینه‌زنی میدونن شیوه اجرای مراسم سنج و دمام به این شکل هست که از نقطه‌ای خاص در محله که دسترسی صوتی به اکثر نقاط محل وجود داشته باشه این مراسم شروع میشه و پس از طی مسیری مشخص که به مرکز صحن سینه‌زنی منتهی میشه اجرای اون ادامه پیدا میکنه و به اتمام میرسه

در این ایین ابتدا بوق به صدا درمیاد و در ادامه دمام‌ها با ریتم و تمپو پایین شروع به نواختن می‌کنن و پس از چند ثانیه که از نواختن دمام‌ها گذشت سنج‌ها اضافه میشن که اصطلاحاً به این ریتم و تمپو در نوازندگی ابتدای مراسم میگن "دو چوب".

دو ریتم عمده در نوازندگی این آیین وجود داره در بندر بوشهر که به نام‌های "دوچوب" و "چهارچوب" می‌شناسم که اصطلاح محلی هست که درواقع منظور از "دو چوب" و "چهارچوب" همان دوضرب و چهارضرب هست که همان معیار ضربه‌های چوب بر روی پوست دمام هست و همین‌طور ضربه‌های دست به‌عنوان نمونه من یک فایل صوتی از آغاز مراسم سنج و دمام که به‌صورت دو چوب هست رو آماده کردم که با هم می‌شنویم.

زمان اجرای مراسم سنج و دمام اغلب بعد از روضه‌خوانی و قبل از مراسم سینه‌زنی هست و زمان‌بندی که این مراسم داره حدوداً بین بیست الی چهل، چهل و پنج دقیقه هستش که این آیین به اجرا درمیاد.


با صدای
حسین مظفری
دسته بندی‌ها

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads