• 9 سال پیش

  • 42

  • 11:14

☼ دنیا طلب ☼

ehsan
0
توضیحات
لطفا لایک کنیدپادکست دنیا طلبSpeech Digital Mastering Seyed Hasan Aghamiriپیشنهاد میکنیم حتماً دانلود کنیدپخش از رسانه اینترنتی بیدارباشسخنان امام باقر (علیه السلام)  در رده بندی علماء:شیخ صدوق (رحمه الله) در کتاب (الخصال) روایتی با اسناد از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است که مضمون آن، علماء به هفت رده و طبقه تقسیم شده اند:- دسته از علماء ( محتکرانی بیش نیستند ) و دوست دارند که اندوخته های علمی خود را ذخیره نمایند، و نمیخواهند مایه های علمی آنها را در اختیار دیگران قرار گیرد. چنین علمائی در نخستین قعر آتش دوزخ، جای دارند.- گروهی دیگر از اندرز دیگران و نصایح اخلاقی ناصحان، بیزارند (و نمیخواهند زیر بار موعظه دیگران قرار گیرند)؛ ولی در پند و موعظه دیگران سختگیری می کنند. اینان در دومین ژرفای دوزخ، ماءوی دارند.- برخی علماء (سوداگران و تجارت پیشه اند و) صلاح و سود خود را در آن می بینند که مالداران و دولتمندان و ارباب منصب و مقام و طبقه اشراف و کاخ نشینان را از معلومات و معارف خویش بهره مند سازند ( و حرفه تعلیم خود را در اینگونه طبقات محدود نمایند.) ، و چنین معتقدند که افراد بینوا و تهی دست و کوخ نشینان را در محدوده علم و دانش، جائی نیست. چنین علمائی ( بی وجدان و تجارت پیشه ) در سومین عمق جهنم مسکن دارند.- فرقه ای از علماء ، راه و رسم جباران و پادشاهان را در علم خویش، بیشه خود ساخته ، به گونه ای که اگر بر آنها ایراد گیرند و در اداء حق آنها( از لحاظ احترام و مطامع دنیوی ) کوتاهی شود، خشمگین گردند. اینگونه علماء در چهارمین ژرفای آتش دوزخ جای دارند.- برخی از علماء ، جویای گفته های یهود و نصاری هستند ( همچون زمان معاصر که برخی از دانشمندان به گفته های غربی ها استناد می جویند) تا بدینوسیله معلومات و معارف خویش را آبرومندانه تر و فزونمایه تر و مفصل تر جلوه دهند ( و به اصطلاح: حدس و تفطن های علمی خود را از رهگذر اطلاعات مخدوش و محرف علماء یهود و نصاری تقویت و تائیید کنند، و در این مسیر، حجم گفته های خویش را افزایش دهند) این فرقه از علماء در پنجمین قعر دوزخ جای گیرند.- دسته دیگری از  ( اهل عرض اندام هستند) و خویشتن را در منصب فتوی و صدور حکم دینی قرار می دهند، ( و این منصب را به رخ دیگران می کشند) و به مردم می گویند: پرسشهای دینی خود را با من در میان گذارید. در حالیکه احیانا ممکن است اینگونه عالمان اطلاع درستی در مورد هیچ مسئله ای نداشته باشند ( و با آنکه گرفتار جهل و گمراهی هستند، میخواهند همچون نابینائی ، عصاکش کوری دگر شوند). خداوند متعال چنین افراد صحنه پرداز و خود آرا و اساسا هر فرد متکلف را ( که با تکلف و خروج از موضع طبیعی ، در صدد خودنمائی بر می آید) به هیچ وجه دوست نمیدارند. این طبقه از دانشمندان در ششمین درجه ژرفای جهنم قرار گیرند.- جماعتی از علماء ( گرفتار افزارگرائی هستند.!) و میخواهند علم و دانش را وسیله مردانگی و سرفرازی و اندیشمندی خویش قرار دهند. ( تا از این رهگذر به عنوان فردی عالم ، مورد احــترام دیگران قرار گرفته و دانش خویش را نردبانی برای ارتقاء به این هدف و نخوت و تظاهر به مردانگی و عقل، سازند). جای چنین علمائی ( فرصت طلب و نامجوی )، هفتمین قعر آتش دوزخ می باشد).الخصال مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَحْمَدَ عَنِ الْخَشَّابِ عَنِ ابْنِ مِهْرَانَ وَ ابْنِ اَسْبَاطٍ فِیمَا اَعْلَمُ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِمَا قَالَقَالَ اَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏اِنَ‏ مِنَ‏ الْعُلَمَاءِ مَنْ‏ یُحِبُ‏ اَنْ‏ یَخْزُنَ‏ عِلْمَهُ‏ وَ لَا یُوْخَذَ عَنْهُ فَذَلِکَ فِی الدَّرْکِ الْاَوَّلِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ اِذَا وُعِظَ اَنِفَ وَ اِذَا وَعَظَ عَنَّفَ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الثَّانِی مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَرَی اَنْ یَضَعَ الْعِلْمَ عِنْدَ ذَوِی الثَّرْوَهِ وَ الشَّرَفِ وَ لَا یَرَی لَهُ فِی الْمَسَاکِینِ وَضْعاً فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الثَّالِثِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَذْهَبُ فِی عِلْمِهِ مَذْهَبَ الْجَبَابِرَهِ وَ السَّلَاطِینِ فَاِنْ رُدَّ عَلَیْهِ شَیْ‏ءٌ مِنْ قَوْلِهِ اَوْ قُصِّرَ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ اَمْرِهِ غَضِبَ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الرَّابِعِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَطْلُبُ اَحَادِیثَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی لِیَغْزُرَ بِهِ عِلْمُهُ وَ یَکْثُرَ بِهِ حَدِیثُهُ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الْخَامِسِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَضَعُ نَفْسَهُ لِلْفُتْیَا وَ یَقُولُ سَلُونِی وَ لَعَلَّهُ لَایُصِیبُ حَرْفاً وَاحِداً وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُتَکَلِّفِینَ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ السَّادِسِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَتَّخِذُ عِلْمَهُ مُرُوءَهً وَ عَقْلًا فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ السَّابِعِ مِنَ النَّارِ.مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار (ط – بیروت) – بیروت، چاپ: دوم،1403این گفتار با تفاوتهای مختصر و کم و بیش در صفحه 1251 نهج البلاغه چاپ آقای فیض الاسلام آمده است. م.(2). در صفحه 197 جلد اول بحار چاپ آقای آخوندی، به نقل از صحیفه الرضا و از حضرت رضا (ع) آمده است. م

با صدای
دسته بندی‌ها

رده سنی
محتوای تمیز
تگ ها
shenoto-ads
shenoto-ads